Ideálna alternatíva pre celiatikov

Mrlík čílsky poznáte asi skôr pod názvom quinoa. Je označovaná aj ako pseudoobilnina, pretože aj napriek tomu, že v podstate ide o obilie, neobsahuje lepok. Preto je ideálnou voľbou pre ľudí, ktorý trpia celiakiou.

obilnina
 
Quinoa je právom označovaná za super potravinu. Obsahuje obrovské množstvo proteínov a  všetky pre telo potrebné esenciálne mastné kyseliny. Pritom sa jedná o jedinú rastlinu s touto vlastnosťou, pretože podobný obsah nájdeme iba v živočíšnych produktoch. Na rozdiel od nich, má však podstatne menej tuku. Nájdeme v nej taktež takmer všetky existujúce minerály a vitamíny skupiny B.
 
Super vlastnosti super potraviny
 

  • Podporuje tvorbu melatonínu, teda hormónu, ktorý je potrebný pre kvalitný spánok.
  • Znižuje krvný tlak.
  • Podporuje tvorbu serotonínu, nazývaného i hormón šťastia. Preto zmierňuje stres a pomáha udržiavať našu psychiku v pokoji.
  • Zbavuje svaly nadbytočného horčíka.
  • Podporuje trávenie. Taktiež ho udržiava v tej správnej rovnováhe.
  • Má nízky glykemický index, preto je vhodnou potravinou pre diabetikov.
  • Neobsahuje lepok, preto si ju môžu dopriať aj ľudia s celiakiou.
  • Udržiava zdravé srdce aj cievy.
  • Napomáha udržiavaniu správnej hladiny cholesterolu v krvi.

 
 
Druhy
Poznáme tri rôzne druhy tejto super potraviny, a to bielu, červenú, alebo čiernu. Okrem toho sa však sem-tam, môžete stretnúť napríklad aj s ružovou, či žltou.
Biela:Má veľmi jemnú a nevýraznú chuť
Červená:Má jemne zemitú, niekedy ovocnú vôňu. Varením však svoju typickú farbu mierne stráca. Výhodou je, že i tepelne upravená, si dobre udržiava svoju konzistenciu. Preto sa hodí najmä do šalátov.
Čierna:aj po uvarení je o čosi chrumkavejšia, pretože tieto semená sú trošku tvrdšie. Má zemitú chuť a ani tepelnou úpravou nestráca svoju farbu. V skutočnosti ide o hybridnú odrodu.

semena
 
Ako si ju pripraviť
Quinou si môžete pripraviť viacerými spôsobmi. v prvom rade sa dá uvariť ako klasická ryža. Druhou možnosťou je jej vypukanie na panvici, podobne ako keď zo zrniečok kukurice pripravujete pukance. Viete ju však i rozmlieť a použiť ako náhradu obyčajnej múky, napríklad do koláčov, na zahustenie omáčok, či prípravu pečiva.

Ideálna alternatíva pre celiatikov
4.4 (88.89%)18